Vi ønsker at Sentralen skal være et åpent, inkluderende og tilgjengelig hus for alle, og vi jobber derfor aktivt med å utvikle og forbedre vår tilgjengelighet. Her kan du lese om hvilke tiltak vi gjør for at alle skal føle seg trygge på at de kan besøke oss.
Har du innspill, spørsmål eller kommentarer til vårt tilgjengelighetsarbeid? Ring oss på + 47 22 47 25 00 eller send oss en e-post på post@sentralen.no. Vi setter stor pris på alle som kan hjelpe oss med å bli et sted alle kan føle seg trygge på å besøke!
Generell tilgjengelighet
Adkomst
Sentralen sin hovedinngang ligger i Øvre Slottsgate 3. Nærmeste kollektivstopp er Stortinget for t-bane, Øvre Slottsgate for trikk og Wessels plass for buss. Det finnes heis på Stortinget t-bane stasjon (heisen ut mot Øvre Slottsgate er for tiden ikke tilgjengelig på grunn av bygningsarbeid – bruk utgangen til Lille Grensen). Noen av trikkene som stopper på Øvre Slottsgate er tilgjengelig for rullestol. Les mer om tilgjengeligheten på Ruter her.
Det er mulig å stoppe utenfor hovedinngangen til Sentralen for avlastning og pålasting. Det er ikke mulig å parkere utenfor Sentralen da gaten er regulert som gågate. Vi disponerer ingen parkeringsplasser, men det ligger flere parkeringsplasser i området. Nærmeste HC-parkering ligger ved Tollbugata 27, 55 meter unna hovedinngangen.
Både resepsjonen, kaféen og restauranten Hitchhiker har trinnfri adgang via heis. For å komme til resepsjonen må du gå inn hovedinngangen i Øvre Slottsgate 3, og ta heis til 1+. Herfra er det trinnfri adgang til kaféen. For å komme til restauranten via heis må du ha adgangskort, så meld ifra i resepsjonen i etasje +1 eller ring +4741417930 for assistanse.
I resepsjonen har vi heis til alle etasjene på huset.
Fremkommelighet på huset
Sentralen er universelt utformet. Det er mulig å komme frem til alle publikumsområder i rullestol. Vi har døråpner til alle publikumsområder, men disse er ikke automatiske. Hovedinngangen har automatisk døråpner.
Gelenderet i trappen er rød, slik at det er godt synlig for folk med synsnedsettelse.
Alle trapper er merket med knotter og skliteip, og alle glassdører er merket med folie. Kontrasten på folien og glassdøren er ikke veldig høy.
Gulvlistene på huset er relativt lave, så det går fint å komme over med rullestol.
Ledsagerbilletter
Vi oppfordrer sterkt alle våre arrangører til å tilby ledsagerbillett på sine arrangementer. Kjøp billett og send en e-post til post@sentralen.no med ditt ledsagerbevis og få tilsendt ledsagerbillett(er). Hvis du har behov for flereledsagere får du tilsendt én billett per ledsager.
Toalettfasiliteter
Vi har toaletter på alle etasjer, inkludert HC-toaletter. HC-toalettene har ikke døråpner. Det er stellebord på HC-toalettene i etasjene U, 1+, 3 og 4+.
Mat og allergi
All mat som serveres hos oss, både i kaféen, restauranten og på arrangementer, er merket med allergener. Vi kan ikke garantere at det ikke forekommer krysskontaminering. Ta kontakt med oss på mat@sentralen.no hvis du har noen spørsmål om vår matservering.
Vi har ikke teppegulv i lokalene eller publikumsområdene våre.
Sikkerhet
Alle nødutganger er merket med grønt nødutgangskilt, og brannalarmen er koblet til ledlys som vil lyse og vise vei dersom strømmen går.
Vi har ikke evakueringsstol.
Teleslyngene er koblet på brannalarm.
Teleslynge og tolketjeneste
Vi har mobilt opplegg for teleslynge som kan brukes i alle våre lokaler. Trykk her for å bestille tolketjenester gjennom Oslo Kommune.
Gi oss beskjed på booking@sentralen.no hvis du har behov for tolketjeneste, da det må avklares med kapasitet i salen.
Nedsenket bar/skranke
En del av baren i Marmorsalen har nedsenket bardisk.
Bar Vinterhagen har ikke nedsenket bardisk.
Innholdsadvarlser på arrangementer
Vi er et hus som består av mange ulike arrangementer og arrangører, og vi har derfor ikke alltid oversikt over innholdsadvarsler på de ulike arrangementene. Vi oppfordrer alle våre arrangører til å sende inn informasjon om innholdsadvarsler, slik at vi kan informere publikum om det i arrangementsprogrammet vårt.
Hvis du har spørsmål om et spesifikt arrangement, anbefaler vi at du ta kontakt med den aktuelle arrangøren. Du finner arrangøren nederst i arrangementsprogrammet.
Førerhund
Førerhunder er alltid velkomne hos oss, også i serveringsstedene.
Taxi
Nærmeste taxiholdeplass er ved Bankplassen, og ligger 450m unna Sentralen. Vi har skjermer i resepsjonen hvor du kan bestille taxi, og bli hentet utenfor hovedinngangen.
Sitteplasser
Vi har sitteplasser i de fleste publikumsområdene våre, bortsett fra garderoben i etasjen U, foajeen til Marmorsalen i 1+ og utenfor møterommene i 2. og 3. etasje.
Skal du på et arrangement og lurer på om det er mulighet for sitteplass? Send oss en e-post på post@sentralen.no.
Belysning
Det er generelt god belysning på huset, men det kan være nedsatt belysning i noen av publikumsområdene. Dette gjelder Vinterhagen, foajeen utenfor Marmorsalen og foajeen utenfor Forstanderskapssalen.
Akustikk
Det er generelt god akustikk på huset. Publikumsområdene ved foajeen utenfor Marmorsalen, Marmortrappen og foajeen utenfor Forstanderskapssalen og Gullbaren har ikke like god akustikk.
Språk
De fleste av våre arrangementer foregår på norsk, med mindre noe annet er spesifisert. Ønsker du informasjon om tolketjeneste? Se avsnittet «teleslynge og tolketjeneste».
Vårt personale
Hvis du har noen spørsmål eller bekymringer mens du er på besøk hos oss kan du alltid spørre en av våre verter. Vi står klare til å hjelpe deg med det du måtte trenge. Hvis du ikke finner noen verter kan du ringe oss på +4741417930.
RELÆXT-arrangementer
I samarbeid med Det Norske Kammerorkester arrangerer vi RELÆXTe konserter. Konsertene er hysj-frie, og finner sted i Marmorsalen. De varer i 45-60 minutter, inkludert introduksjon og presentasjon av stykkene fra konferansier.
Alle kan være publikummer på en RELÆXT-konsert, men opplevelsene er spesielt tilpasset deg som er mer komfortabel med å delta på, eller har behov for, en kulturopplevelse i avslappede omgivelser.