Til toppen

Tilbake

Norsk
English

Stemingsfull kveld med Ligg & Lytt på Sentralen under Oslo Kulturnatt

Til vanlig er Sentralen et arrangementshus som leier ut lokaler til arrangører. Det er sjeldent vi produserer egne arrangementer, men Ligg & Lytt under Oslo Klturnatt er en av de få unntakene.

Ligg & Lytt er et samarbeid mellom Sentralen, Dextra Musica, Interpuls - festival for minimalistisk musikk og kunst, konsertserien FRAM, Slagverksløftet og Nordic Wind Festival.

Dextra Musica er datterselskap av Sparebankstiftelsen Dnb, slik som Sentralen, og det er alltid gøy å produsereet arrangement sammen med sitt eget søsken.

 

Du kan lese om Dextra Musica her.

 

Fredag 13. september 2024 var tredje gang vi arrangerte Ligg & Lytt under Kulturnatta.

Kvelden resulterte i publikumsrekord med over 2000 mennesker som gikk inn og ut av de tre rommene, takterrassen og kafeen som ble brukt til Ligg & Lytt-konserter.

I løpet av tre timer kunne publikum oppleve noen av landets fremste klassiske musikere spille non-stop avslappende og stemningsskapende musikk i Sentralens unike omgivelser.

Besøkende vandret selv mellom konsertlokalene, fra takterrassen i toppen av bygget, til Studio A i underetasjen.

 

Klassisk, men nedpå

Konseptet til Ligg & Lytt gir publikum mulighet til å oppleve klassisk musikk, og Norges fremste klassiske musikere, på en ny og nedpå måte.

Dørene til konsertrommene står åpne, og stoler i stramme linjer er byttet ut med yogamatter, puter, hengekøyer, feltsenger og solstoler.

Under Ligg & Lytt kan man komme og gå som man vil, og bli på konserten så lenge eller så kort man vil.

I tillegg er det lov å ta med seg både mat og drikke fra Sentralens barer og kafe.

 

Fem unike Ligg & Lytt-konserter

Fra dørene åpnet klokken 20:00, til de ble stengt klokken 23:00 var det en jevn strøm av publikummere inn og ut av alle rommene, og i alle trapper.

Øverst i Marmortrappen var Gullbaren åpen for de som ønsket en pause, eller å kjøpe med seg drikke til de andre lokalene.

På takterrassen ble det skapt en verden av slagverk under lyslenker og åpen himmel. Publikum kunne ligge eller sitte på saueskinn og strandmadrasser i amfiet på takterrassen, og lytte til trollbindende og meditativ musikk.

I Produksjonsrom 3 kunne publikum være nær naturen og Norge midt i Oslo sentrum, på kveldens mest intime scene. Liggende på kunstgress, med vegger opplyst i grønt, kunne man nyte noen av landets fremste folkemusikere spille både tradisjonelle slåtter og egenkomponert musikk.

I Forstanderskapssalen fikk publikum en sjelden opplevelse. Sentralens mest ærverdige rom ble forvandlet av videokunsterne Bitterfoyn. Videokunst ble projisert både i taket og på lerret på tre av veggene. Her lå publikum på yogamatter og puter, og lyttet til verdens vakreste kammermusikk omringet av videokunst. For å markere Oslos 400-årsjubileum ble i tillegg Anders Kjellberg Nilssons verk til filmen «Oslo bybilder» fremført. Filmen «Oslo bybilder» ble laget av Norges første filmfotograf, Hans Berge.

For første gang ble Sentralen Kafe tatt i bruk som konsertlokale under Ligg & Lytt. Dette er vanligvis en travel kafe på dagtid, men under Ligg & Lytt ble kafeen forvandlet til et sted der publikum kunne slappe av og puste ut i hengekøyer, solstoler og på feltsenger. Artistene spilte både ny og gammel musikk av utelukkende kvinnelige komponister.

I Studio A i kjelleren ble publikum oppslukt av syv meters takhøyde, magisk lysdesign og lydopplevelser utenom det vanlige. I tillegg var gulvet dekket av et hav av oppblåsbare madrasser.

 

Aktivitet i nesten hele huset

Akkurat denne fredagskvelden viste hvor variert, unik og full av aktivitet en kveld på Sentralen kan være.

I tillegg til Ligg & Lytt-konsertene arrangerte Tekstlab konsert med Anitra Beatrice Odine Meyer i Hvelvet som en del av Kulturnatta, og Ultimafestivalen hadde konsert i Marmorsale og boklansering i Vinterhagen som en del av sin festival

Både Tekstlab og Ultimafestivalen sitter i kontorfellesskap på Sentralen.

 

Du kan lese mer om Tekstlab her.

Du kan lese mer Ultimafestivalen her.

Foto: Marius Dale